Faktura

Din strømregning

Har du spørsmål knyttet til strømstøtten kan du lese mer om den her.

Prisen som står på fakturaen er en vektet pris, ofte kalt din gjennomsnittspris, ikke et rent gjennomsnitt. Prisen per time, altså spotprisen, ganges med forbruket for tilhørende time. Så legges kostnaden for hver enkelt time sammen og deles på totalforbruket ditt. Da får vi din personlige snittpris som vises på faktura. Det gjøres på denne måten fordi de er veldig upraktisk å vise utregningen for hver enkelt time på fakturaen. Da ville man fått 744 rader på en faktura for en måned.

Via faktura i appen, som alle har gratis til gang til, kan du laste ned fakturagrunnlag. Her får du se utregning, spotpris x forbruk, time for time.

Herav mva: Moms du betaler til staten, 25% av strømkostnadene dine. Mva fritt er strømsøtten: Ser du på beløpet som står ved siden av mva fritt og beløpet som står under strømstøtte er disse det samme.

Ja, for de nettselskap vi har avtale om gjennomfakturering med får du alt samlet på en faktura fra oss. For de nettselskap vi ikke har gjennomfakturering med, vil du få en faktura for strømforbruket ditt fra oss og en faktura for nettleie fra ditt lokale nettselskap.

Fakturaen du har mottatt fra den forrige strømleverandøren din er mest sannsynlig en sluttfaktura for kraftleveransen frem til datoen du byttet til Vibb. Fakturaen du har fått fra oss gjelder for kraftleveranse fra datoen strømavtalen ble aktiv hos oss.
Du kan dobbeltsjekke dette ved å se på hvilke perioder de ulike fakturaene gjelder.

Dersom vi har gjennomfakturering med netteieren din, kan man som ny kunde oppleve å motta faktura fra oss som kun inneholder nettleie for måneden før du startet hos oss. Dette er fordi vi allerede hadde blitt din aktive strømleverandør på det tidspunktet netteier startet prosessen med å fakturere for nettleien for foregående måned, så derfor har dette blitt sendt direkte til oss. Vi er forpliktet til å sende nettleien videre til deg.

Avtalegiro og e-faktura

Har du huket av for «ja takk til alt» i nettbanken vil du automatisk få første faktura som e-faktura. Hvis ikke vil den bli sendt på e-post. Du kan sette opp avtalegiro når du betaler første faktura, hvis du ønsker det

Du kan opprette avtalegiro etter du har mottatt første faktura fra oss. Logg inn i nettbanken din og bruk informasjonen som står på faktura for å opprette avtalegiro.

Da anbefaler vi at du oppretter kombinasjonen avtalegiro med e-faktura i nettbanken din.

Nei, vi har ingen fakturagebyr.

Betaling og forfall

Vi fakturer selvsagt etterskuddsvis, slik at du betaler for faktisk forbruk.

Vi har ikke fast forfallsdato. Har vi gjennomfakturering med ditt nettselskap må vi vente med å fakturere til nettselskapet har sendt over nettleien til oss. Normalt ligger forfall rundt den 20. hver måned. Det er alltid 14 dagers betalingsfrist på faktura.

Vi har forståelse for at det i perioder kan være utfordrende økonomisk. Vi er behjelpelig med å utsette forfallsdatoen på fakturaen din inntil 30 dager etter opprinnelig betalingsfrist om det er ønskelig. Dette forutsetter at du ikke har andre utestående fakturaer hos oss.

Gebyr for betalingsutsettelse:

  • Ny forfallsdato 1-14 dager etter opprinnelig betalingsfrist: 9 kr
  • Ny forfallsdato 15-21 dager etter opprinnelig betalingsfrist: 18 kr
  • Ny forfallsdato 22-30 dager etter opprinnelig betalingsfrist: 27 kr
  • Dele opp faktura i 2 avdrag: 27 kr

Send oss en forespørsel om utsettelse på chat eller e-post hei@vibb.no